Träning: 4 bra kosttillskott och näringsämnen

Vissa kosttillskott kan effektivt användas till att öka muskelmassa och styrka. Några av de bästa, mest lättillgängliga och med minst negativa biverkningar redovisas här.

Koffein

Några har säkert hört talas om att kaffe är en prestationshöjande dryck. Närmare bestämt är det kaffets koffein som ger den prestationshöjande effekten. Effekten ger såväl bättre koncentration som mer uthållighet. I träning innebär det att ett högre antal repetitioner och högre intensitet kommer kunna utföras. Koffein ska helst intas en stund innan träningspass, omkring 30 minuter. Rekommenderad dos är 200 mg per dag.

Var dock försiktig med dosen då en person som är ovan vid koffeinintag kan uppleva nervositet. En annan biverkan är att koffein är vätskedrivande.

Protein

Intag av protein är kritiskt vid styrketräning eftersom det behövs för att förse kroppen med de aminosyror som behövs.

Bra proteinkällor är ägg, kött och nötter, fast det smidigaste och snabbaste sättet är proteinpulver. För närvarande finns det proteinpulver med en mängd olika smaker, något som är lämpligt för att motivera barn till intag av proteiner. Hos Twistshake kan dessutom lämpliga flaskor för proteindrycker inköpas i bra storlek och form. Blanda och drick din proteindryck mellan 15 och 30 minuter innan träning.

Både proteiner och kolhydrater bör intas före och efter träning. Konsumtionsmängd kommer variera beroende på person och intensitetsnivå.

Kolhydrater

Detta är energikällan som behövs för att lyckas genomföra ett effektivt träningspass. Dessutom är kolhydrater viktigt för att bygga muskler. Utan nödvändiga mängder kolhydrater under träningen kommer energi genereras från proteiner, något som inte rekommenderas. För enkel och snabb konsumtion kan du ta en dryck rik på kolhydrater innan träning.

Kreatin

I vår kropp finns kreatin naturligt närvarande i kroppen som molekyler, främst i muskler. Kreatin rekommenderas därför starkt för styrketräning. Vad kreatin gör är att underlätta tillförseln av energi till musklerna från en molekyl som kallas för ATP. I allmänhet rekommenderas ett dagligt intag på fem gram.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *